O caravel é unha flor que nace silvestre nos países da conca mediterránea (desde Turquía ata Cádiz), que florece durante a primavera e o verán, mais desde que os reis de Francia comezan a cultivalo nos seus xardíns convértese nunha planta abondosa en toda Europa e da que se coñecen máis de 250 variedades. No territorio peninsular atópanse 25 variedades e identifícase como a flor representativa de España, concretamente, de Andalucía porque se usa como adorno para o pelo cando se viste o traxe folclórico nas feiras e tamén se emprega como ornamento nos pasos de Semana Santa.
Mais desde hai 50 anos, concretamente desde o 25 de abril de 1974, o caravel é tamén o símbolo do Portugal que derrocou de xeito pacífico a ditadura de Salazar, a máis antiga de Europa naquel momento. Produciuse un levantamento militar, apoiado logo polo pobo, coñecido como A revolución dos cravos. Dise que un dos soldados que se dirixía ao cuartel do Carmo nun tanque lle pediu un cigarro a unha muller (galega por parte da nai) que estaba na rúa a preguntar que estaba a acontecer; era Celeste Martins Caeiro –Celeste dos cravos–. Como non tiña tabaco, deulles a el e aos seus compañeiros cadanseu caravel vermello duns mandos que collera do restaurante onde traballaba e que estaban destinados á celebración do aniversario de apertura do local, celebración que non se chegou a facer polos sucesos da madrugada. El púxoo no canón do fusil e detrás del outros soldados fixeron o mesmo. Aquel pequeno xesto converteu a flor nun dos símbolos cos que identificamos o territorio lusitano e do xeito que este conseguiu a liberdade e a volta á democracia.
O nome científico desta flor é Dianthus caryophyllus, que significaba en grego ‘flor dos deuses’ porque é a unión de dios (‘deus’) e anthos (‘flor’). A designación vulgar, caravel, provén do latín clavellu diminutivo de clavu (‘cravo’) xa que se pensa que se asociou a flor, que é moi fragrante, coa especia. Xa desde a antigüidade é coñecida pola súa función ornamental, e os gregos usábana en coroas, costume que se mantén aínda na actualidade. Polo seu intenso olor é empregada en perfumaría e tamén se lle recoñecen certas propiedades terapéuticas: se se toma en infusión, axuda a temperar estados de ansiedade e, en cataplasmas, ten calidades redutoras e calmantes das erupcións cutáneas.
Pero o nome de caravel non designa en todo o territorio de fala galega unicamente o Dianthys cariophylus, xa que nunha parte importante de Galicia esta voz emprégase para nomear a flor da roseira, e unha caraveleira é polo tanto a planta que dá rosas. A grandes trazos podemos dicir que na Galicia da costa atlántica os caraveis son as rosas ou calquera flor, mentres que as falas da costa cantábrica e das provincias de Lugo e Ourense limitan o termo ao Dianthus caryiophyllus. Nas linguas próximas atopamos as seguintes denominacións para esta flor: carnation, en inglés, nome que orixinalmente fai referencia á cor da carne; oeillet, en francés, diminutivo do nome oeil ‘ollo’; garofano, en italiano; e o xa mencionado cravo, na lusofonía.
O caravel é utilizado como símbolo de tenrura e de agarimos, como ben se ve na cantiga: Cando arrola ao seu meniño: ¡Meu caravel! ¡Miña rosa! ¡Meu bico de paxariño! É representa tamén un ideal de beleza, por iso cando queremos salientar a fermosura de alguén dicimos que é bonito coma un caravel.
A presenza do caravel é moi frecuente na literatura galega, e non podía faltar na pluma dos nosos máis recoñecidos escritores do Rexurdimento:
“Do seu cariño sinal, |
“Dempois que si me dixeches, |
Si ela un caravel na boca |
en proba de teu amor |
Leva por cuaselidá, |
décheme un caraveliño |
El outro caraveliño |
que gardín no corazón.” |
Ha de, por forza, levar.” |
(Rosalía de Castro: Cantares Gallegos, 1863) |
(Manuel Curros Enriquez: Aires da miña terra, 1880) |
|