podcast

Imaxe de Tumisu en Pixabay

A radio converteuse no medio de comunicación máis relevante do século XX. Foi o froito da necesaria evolución do telégrafo e do teléfono, dado que estes permitían chegar a información a moita distancia; pero coa limitación de que requirían a instalación de cabos e unha infraestrutura concreta para a emisión e a recepción das mensaxes. Este inconveniente leva a investigar como se podería transmitir mensaxes de voz sen cabos e xorde a radiocomunicación (a telecomunicación realizada por medio das ondas radioeléctricas) a inicios do século XX.

As emisións comerciais comezaron en 1920, en Bos Aires, coa transmisión dunha ópera desde o Teatro Coliseo; mentres que, en Detroit, á mesma altura, se iniciaban as retransmisións de carácter informativo. A partir deste momento o seu éxito foi enorme, e a radio converteuse nun elemento fundamental nos fogares, xa que daba acceso ás novas informativas, á música e a programas de entretemento. Durante os períodos bélicos informaba sobre a evolución dos conflitos e, tamén, difundía propaganda, foi o que se denominou a batalla das ondas. A aparición dos transistores trouxo unha radio transportable a calquera lugar e accesible a calquera hora do día. A oferta de programas aumentou e diversificouse, aparecendo o teatro radiofónico, os concursos, as radionovelas ou as retransmisións deportivas… A finais do século pasado a dixitalización permitiu a transmisión por satélite, e as estacións de radio en liña fixeron posible ter unha audiencia global e acceder a infinidade de emisoras de todo o mundo.

A comezos do 2000 aparece unha innovación tecnolóxica que facilitaba que os e as oíntes puidesen recuperar unha emisión dun programa en diferido; poñíase fin a unha limitación da radio orixinal, a necesidade de seguir os contidos en directo. Xorden os pódcasts, que son “arquivos de audio ou multimedia, xeralmente de publicación periódica, que se almacenan en liña para facilitar a súa descarga e reprodución por parte dos usuarios”. Foron dos primeiros formatos adaptados á era dixital. Eran segmentos de audio do máis interesante dun programa ou o propio programa, que se colgaban nas páxinas das emisoras de radio e que os oíntes podían descargar á súa conveniencia. Na actualidade hai contidos creados en exclusiva para emitir nestes formatos.

O termo pódcast escríbese con acento gráfico e é a adaptación do vocábulo inglés podcast, creado en 2004 polo xornalista do diario The Guardian, Ben Hammersley, que o formou mediante a contracción da denominación comercial iPod -o lector portátil máis popular creado pola empresa estadounidense Apple, que lles permitía aos usuarios descargar ficheiros de audio-, e o termo broadcast, que significa ‘transmisión’ ou ‘difusión’. En 2012 un teléfono intelixente incorpora unha aplicación cunha serie de contidos pódcast orixinais de temas xornalísticos de investigación. Desde aquela o xénero evolucionou e adquiriu diferentes formatos: conversacións temáticas, resumos informativos de asuntos relevantes pero contados á audiencia de modo próximo, ou contidos da cultura popular (series de televisión). Deste xeito en 2017 a prensa convencional súmase a este formato cando, desde as súas webs, publican un par de novas relevantes audibles, mais baixo unha feitura fresca e atraínte para que os e as máis novas se acheguen a elas.

Neste momento en que vivimos desconfiando dos medios de comunicación e medra a difusión de alburgadas, un servizo de pódcast ben documentado ofrecería unha alternativa para estarmos informados e documentados de xeito serio.

Palabras traballadas

Todos os termos que traballamos, fóra das Palabras do día, ordenados alfabeticamente.

Ver

Palabras do día

Unha palabra cada día dos 365 do ano, ordenadas alfabeticamente ou por data.

Ir